Rumput Solinatad Merawat & Boleh Mencegah Parvo

Wednesday, July 24, 2019



Tarikh 15 July adalah tarikh yang sangat meluluhkan hati kami. Tidak sangka kegembiraan yang kami bawa balik rumah selepas turun dari Mt Kinabalu bertukar menjadi minggu sedih kami. Saya sampai di rumah Boboy & Bogey sakit. Awalnya boboy dan bogey hilang selera makan , saya ingat kan dorang merajuk sebab kena tinggal 2 hari 1 malam. Malam 15hb itu sempat lagi main2 dengan bogey dan boboy walaupun nampak dorang tidak aktif macam biasa tapi still mahu main cuma makan dan minum tidak.

Malam 16hb  boboy dan bogey makin lemah ,saya paksa makan minum pun mereka tidak mau sudah huhu saya memang tidak sabar tunggu esok mau bawa dorang pigi vet. Esok pagi tu sekitar jam 3am boboy tiba2 teriak saya terbangun dan terus peluk dia ingatkan dia lapar rupanya tidak dia macam menahan sakit . kebetulan lagi kucing lain masa tu mau beranak juga , jadi saya dan boboy tidak tidur tunggu kucing satu lagi beranak. Bogey nampak lemas ja , sekali sekala sy bagi dia minum tapi dia tolak 

17hb boboy dan bogey makin lemah,saya terpaksa panas kan badan dorang guna steamer sauna saya aduiii lulu hati tengok dorang .. apa ba sakit dorang ini tak kan kebuluran gara2 tiada yang jaga masa kami di Mt Kinabalu ,tapi mustahil .. saya jalan sihat2 saja sampai saya mau jalan sudah pun dorang buat tidak tau ja sibuk main. Bayangkan macam mana perasaan masa tu bila nampak dorang tiba2 sakit macam ni 

Sambil tunggu jam8 vet di kepayan buka bogey makin kritikal , masuk kereta ja dia teriak menahan sakit saya mula penik dan nangis , sy turun bawa bogey di klinik vet berdekatan saya cakap orang kaunter tu " ms kucing saya kritikal boleh tolong assist ka?" dia boleh senyum2 buat tidak tau .. dia tidak nampak ka muka saya sudah penuh air mata jatuh .. lepas tu dia cakap "Tiada guna doktor belum sampai" saya .. o maigad tutup saja la klinik kamu kalau macam tu 

lepas tu saya dan tunang cepat2 bawa boboy dan bogey di kepayan .. bedepan lagi dengan jammed ya tuhan (saya peluk bogey) nafas dia makin lemah .. saya berabis nangis dalam kereta "minta maaf bogey , kalau saya tau macam ini saya tidak mau kasih tinggal kamu hari tu" sampai trafik light depan vet tinggal mau masuk simpang klinik tu ja .. bogey terus hembus nafas sampai keluar berak dan kencing dia isssshhhhh bogey!!!

Sampai klinik saya terus turun dari kereta cari orang counter tiada .. tunang saya balik2 tekan lonceng , nasib baik ada satu doktor tu terus datang tempat saya dan dia cepat2 dukung bogey saya masa tu memang tidak sedar dan tidak peduli sudah orang sekeliling air mata saya makin laju (sakit hati tidak mau bogey mati) "Miss mati sudah ni" .. Ya tuhan ,, saya terduduk di kerusi dan berabis nangis. tengok boboy pun nda sanggup sudah boboy pun makin lemah doc bagi suntik Antibiotik dan Immune Booster dan panggil kami check virus .. sekali check boboy positive PARVO .. o maigad , macam mana dorang boleh kena ni. 

Dalam perjalanan balik boboy makin kritikal doktor cakap virus parvo attack otak dia dulu , macam orang yang kena sawan. Sekali lagi hati luluh nangis balik (kenapa la virus parvo tu wujud) beberapa minit boboy mati .. saya betul2 rasa bersalah kenapa lah sy adopt dorang , kalau bukan saya yang adopt dorang mesti sampai sekarang pun hidup juga.

Lepas boboy dan bogey mati kami ingat virus ini sudah puas hati dan tidak akan attack kucing kami lain - Benci ! 5 ekor kucing kami yang kecil sama kena virus parvo juga. Sudahlah 5 ekor ni semua yang manja dan banyak karena , kami harap sangat dorang bertahan dan boleh lawan virus parvo ini, Dorang pula,

20hb Yitom,Yimbiw,Yuriw, Yellow ,Yompok start tidak mau makan dan suka tidur ja,dalam hati saya mesti parvo ini. Jadi saya paksa makan dan paksa minum. masa ini belum tahu pasal rumput Solinatad. Esoknya 21 hb kami bergegas ke tuaran dari rumah kami di inanam bawa kelima2 ini , dalam perjalanan paling kritikal yimbiw huhu yimbiw ini kucing yang Tunang saya kutip tepi jalan dekat rumah , bulu dia cantik , independent dan kuat main. Jadi saya tidak harap yang dia boleh kalah dengan Virus .. Yimbiw mesti kuat!. Sampai klinik tuaran check virus .. ya dorang 5 positive parvo .. rupanya rata-rata yang datang klinik hari tu semua sebab parvo 

Malam 20hb Yimbiw makin lemah saya dan Tunang cuba bagi dia minum tapi dia tolak sudah sampai jam 11 malam Yimbiw mati .. sekali lagi kami nangis .. lepas tu tengok lagi 4 ekor yang berjuang kami jadi kuat sikit . 

21hb pagi Yellow dan Yitom pula makin lemah. Yitom Cousin Tunang saya kutip dari pekan taipan inanam , saya sakit hati sebab kena Yitom pula yang kena rasa bersalah balik dalam hati kami sebab kami kutip dia dan bawa balik rumah, cuba saja kalau kami tidak bawa balik mesti sihat sampai sekarang.

Jam 9am Yitom mati dengan cara yang menyedihkan , cara dia tarik nafas terakhir dia tunggu saya saja,awalnya tunang saya yang pegang lepas tu dia panggil cakap Yitom !!!
saya cepat2 lari dan pegang kepala yitom yang terbaring di atas lantai , saya pegang kepala dia saya cakap " Tom bye , minta maaf tidak dapat protect ko .." terus badan panas bertukar sejuk. Saya tarik nafas dan protes dalam hati kenapa lah virus ini wujud.

Tengah hari tu Yuriw pula buat hal kena makan marah , bagi ubat marah , minum air pun marah.. last2 saya kasih biar then tengok yuriw dan yellow masuk toilet cari tempat yang basah dalam hati saya "Panas kali virus ni kesian..". Balik kerja Yuriw makin lemah .. masih marah kalau kena paksa minum air dan makan sampai lah dia makin lemah hermmm jam 10 malam saya sempat kasih kawan yuriw di luar kandang .. urut belakang dia , nyanyi2 sambil curi2 bagi di minum air . Jam 11 malam tiba2 yuriw semakin weak dan mati atas meja huhu kenapa la ba kan kucing pula yang kena.

Esok pagi 22hb , Tunang terbaca satu post dari FB (Alir) dorang cakap Rumput Solinatad tu ja dorang bagi kucing2 dorang minum sampai sembuh. Tinggal Yellow dan Yumpok yang survive tapi masih berjuang. Tunang,cepat2 cari rumput Solinatad dan kami rebus akar bagi Yellow dan Yompok minum. Nampak Yellow sedikit bertenaga lepas minum dan yompok pun begitu juga .. "kenapa lah kami lambat tahu..sedangkan kucing2 kami selalu makan rumput ini , cuma kami tidak bagi sebab atas nasihat doc .. doc cakap jangan bagi dorang keluar"





Saya happy sudah sebab yellow makin sihat dan saya tau Yellow dan yompok kuat , saya paling takut jam 9am sebab 2 ekor kucing kami mati jam 9am huhu .. sampai jam9 yellow masih berjuang .. kami happy sudah "Bagus nya kalau tau dari awal lagi dorang semua tidak akan mati" Jam 10 lepas juga yellow masih kuat, Jam 10.30am saya sekali lagi kena panggil yellow teriak .. aduii .. saya dukung dia dan bawa dia cepat2 pigi tempat panas .. sambil saya berjalan itu yellow start kencing,hati saya sekali lagi nangis "yellow kenapa kamu yang kena..." saya bagi baring tengok yellow mau hembus nafas kaki start kejang , air mata saya sekali lagi jatuh saya cakap " yellow i let you go sebab kamu struggle mau survive sampai boleh bertahan 1 jam 30 minit berbanding dengan yang lain" Orang yang betul2 sayang haiwan ja faham perasaan kami masa ni .

Jadi Yompok masih bertahan sampai sekarang dan semakin baik , saya masih continue ubat Antibiotik dan bagi yompok minum air Solinatad dan bagi vitamin immune booster makan B complex dan Vitamin c. Yang lain pun saya ada bagi mungkin sebab usia dorang leboh kecil berbanding dengan Yellow dan Yompok immune dorang lemah , sebab itu virus cepat merebak.

Thank god walaupun tinggal Yompok yang survive semoga yompok kuat mau lawan.

Jadi cara-cara macam mana masak rumput solinatad 

1. Rumput ini biasanya banyak di tepi2 longkang , yang pasti rumput ini suka di tempat2 yang sedikit lembab. Kalau kamu kenal rumput teki,rumput teki pun ok .. cuma di area perumahan saya tiada rumput teki hanya ada Solinatad ini saja.

2. Cabut sehingga keluar akar (paling bagus kalau dapat banyak akar) ambil daun dan batang2 sekali bagi kucing/anjing makan .. biasanya dorang tau ini .. saya, masa tunang letak daun solinatad tempat c Yompok , yompok cepat2 makan daun dan 5 minit selepas dia muntahkan balik.

3. Akar tu cuci bersih2 kalau saya, saya akan rendam dulu di air suam lepas sudah cuci then baru lah masak. Qty air mengikut banyak akar jangan terlalu banyak air jangan terlalu sikit jadi bagi sedang2 ja.

4. Akar tu kita boleh repeat masak 1-2kali,

5. Untuk Prevention pun ok , tukar jala terus air minuman kepada air Solinatad sementara virus merebak ni kan dan kerap kan lah bawa daun2 solinatad balik rumah bagi ja si bulus korang gigit2.

Kita sama2 lah take care kucing2 dan Anjing kita .. rumput solinatad ini yang nampak proven untuk virus parvo ini saya experiment kan dengan si Yompok yang masih Parvo Survivor sampai sekarang. Setakat ini saja lah semoga info ini banyak membantu kita yang ada haiwan peliharaan di rumah.

Sharing Is Caring 

Luv Lysa.

You Might Also Like

0 comments

Blog Achieved