HFMD Treatment and Prevention Tips

Sunday, July 22, 2018


Kenyataan KPK 11 Julai 2018 – Situasi Semasa Kejadian Penyakit Tangan, Kaki Dan Mulut (HFMD) di Malaysia





Siapa yang tidak risau bila dengar HFMD ini merebak diseluruh malaysia mala ianya di kesan dan di diagnosis majoriti nya golongan kanak-kanak usia bawa 8 tahun. Persoalannya sejauh mana pengetahuan ibu bapa tentang Hand , Foot and Mouth Disease ini ? entri kali ini kita seimbangkan melalui rawatan daripada hospital mahupun klinik dengan kaedaan penjagaan melalui rumah.

Lysa boleh share pengalaman lysa sewaktu bergelar Nurse dulu dan pasti nya Prevention Tips ini anda boleh guna pakai demi kebaikan anak-anak anda khususnya pengusaha dan penjaga kanak-kanak di taska / tadika / tabika / pra-sekolah :

1. Sentiasa memastikan kebersihan premis terutama peralatan yang digunakan oleh kanak-kanak dengan membersihkan dan menyahkuman meja, kerusi serta alatan mainan kanak-kanak tersebut.

2. Membuat saringan di pintu masuk bagi memastikan kanak-kanak tiada tanda-tanda jangkitan HFMD. Kanak-kanak dengan gejala dinasihatkan untuk tidak hadir ke sekolah bagi mengelakkan jangkitan kepada kawan-kawannya.

3. Sentiasa mengamalkan kebersihan diri termasuk mencuci tangan selepas menguruskan seorang kanak-kanak sebelum mengendalikan kanak-kanak lain.

4. Membersihkan dan memastikan kebersihan tandas dengan menggunakan larutan campuran klorin.

5. Memastikan lampin pakai-buang dibuang dalam tong sampah bertutup.

6. Melaporkan kluster HFMD kepada pejabat kesihatan daerah berhampiran untuk tindakan kawalan dan pencegahan.

7. Meningkatkan kesedaran dan keupayaan mengenalpasti tanda-tanda penyakit HFMD pada kanak-kanak yang kurang sihat seperti tanda lepuh (benjolan merah yang berair) pada tangan, kaki dan mulut.

8. Memastikan anak berada di rumah dan tidak membawa anak ke tempat-tempat awam / sekolah / taska / tadika / pusat asuhan kerana boleh merebakkan jangkitan.




9. Mengamalkan budaya mencuci tangan dengan sabun dan air bersih selepas ke tandas, selepas menukar lampin dan selepas menyentuh / merawat HFMD

10. Membersihkan permainan anak serta lantai rumah termasuk tandas dengan menggunakan larutan campuran klorin atau rendam mainan anak dengan air panas 

11. Memastikan pembuangan lampin pakai-buang dibuat dengan betul.

Berikut adalah artikal akbar mengenai HFDM yang menular di seluruh Malaysia termasuk Sabah & Sarwak.
" Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ingin memaklumkan bahawa terdapat peningkatan bilangan kes penyakit HFMD di Malaysia. Sehingga 30 Jun 2018, jumlah kes yang dilaporkan adalah sebanyak 27,296 kes berbanding hanya 21,303 kes pada tempoh yang sama pada tahun 2017 iaitu peningkatan sebanyak 28%. Bilangan kes di 12 buah negeri telah melepasi paras amaran kecuali Johor, Sabah dan Sarawak. Paras amaran adalah purata bilangan kes HFMD untuk lima (5) tahun kebelakangan dan nilainya berbeza-beza mengikut bilangan kes HFMD bagi setiap negeri.
Penyakit HFMD mudah menjangkiti orang lain terutamanya kanak-kanak  di premis tempat tumpuan mereka seperti taska dan tadika. Ianya disebabkan oleh enterovirus dengan majoriti kes disebabkan oleh Coxsackie Virus A16 dan Enterovirus-71 (EV71). Virus ini merebak secara kontak dengan air liur, cecair lepuh (blister) dan najis kes. Kebiasaan jangkitan adalah ringan (mild) dengan gejala demam diikuti ruam melepuh (blister) pada tangan, kaki, mulut dan lidah. Hampir keseluruhan pesakit yang menghidap penyakit HFMD pulih tanpa rawatan dalam masa tujuh (7) ke 10 hari. Walau bagaimanapun, jangkitan EV71 boleh menyebabkan komplikasi teruk seperti encephalitis, pulmonary edema dan myocarditis. Tiada ubat atau vaksin yang boleh mencegah jangkitan penyakit HFMD.
Sehingga kini, di seluruh Malaysia, sebanyak 341 buah taska / tadika / tabika / pra-sekolah telah melaporkan kluster HFMD di premis mereka, iaitu 50% dari jumlah wabak yang dilaporkan pada tahun ini. Survelan virus HFMD juga mendapati peningkatan aktiviti virus EV71 dalam persekitaran semenjak bulan Mac  2018."

Antara kaedah rawatan;


TIDAK ADA RAWATAN KHAS ?


apa yang KKM boleh Sarankan ;




Dalam shaklee , kami sangat menitik beratkan issue yang melibatkan masalah kesihatan , kami sangat prihatin ingin membantu anda yang komited untuk mencegah HFMD ini berlaku pada anak-anak anda , antara saranan lysa sama seperti diatas cuma ada penambahan sedikit. Petikan akhbar diatas ;

"Penyakit HFMD mudah menjangkiti orang lain terutamanya kanak-kanak  di premis tempat tumpuan mereka seperti taska dan tadika." 

- kita boleh lihat secara logiknya immune sistem anak haruslah sentiasa dipantau dengan serius dengan cara 

1. Elakkan anak anda dari makan makanan yang boleh melemahkan immune sistem anak seperti minuman dan makanan manis , fast food , makanan ringan , minuman sejuk dan bergas.

2. Berikan anak-anak makanan tambahan seperti multi-vitamin " multi-vitamin ini menyokong menguatkan imunisasi badan serta membantu mengekalkan kecergasan badan bagi mengelak sebarang penyakit , antara vitamin shaklee yang sesuai ;


Nutriferon penggalak imunisasi (immune booster) ciptaan pakar imun, Dr Yasuhiko Kojima dari Universiti Tokyo, Jepun pada tahun 1954.

Setelah membuat kajian selama 40 tahun ke atas ribuan jenis sebatian dan lebih 200 jenis herba yang berlainan, akhirnya beliau telah berjaya menemui interferon semulajadi di dunia iaitu Nutriferon. Beliau telah berjaya menetapkan bahawa ekstrak dari 4 tumbuhan iaitu biji labu, bunga Safflower,Honeysuckle Jepun dan biji Plantago mempunyai daya pendorong kepada pengeluaran semulajadi interferon tubuh. 

Nutriferon adalah satu formula eksklusif dan telah dipatenkan oleh Shaklee dan tidak terdapat di mana-mana kedai atau farmasi di Malaysia. Ianya hanya boleh dibeli melalui pengedar Shaklee.


Pemakanan tambahan NutriFeron ™ yang direka untuk diambil setiap hari dan merupakan adunan empat ramuan botani ini, apabila digabungkan bersama,untuk membolehkan tubuh secara semulajadi meningkatkan pengeluaran interferon tanpa menambah tekanan kepada badan:

  • Ekstrak biji labu (Cucurbita moschata), yang telah didapati dapat mendorong pengeluaran interferon.
  • Biji Plantago (Plantage asiatica) yang mengandungi bahan kimia yang dipanggil polisakarida yang diguna untuk merangsang sistem imun.
  • Bunga Safflower (Carthamus tinctorius) polisakarida, yang telah dikenalpasti  dapat mendorong pembangunan makrofaj, sejenis sel darah putih.
  • Kuntuman bunga Japanese Honeysuckle (Lonicera japonica) yang digunakan dalam perubatan Asia.
Cara pengambilan untuk size hidangan kanak-kanak ; 
Usia 5-8 tahun 1 sachet setiap hari selepas makan
usia 2-4 tahun 1/2 sachet setiap hari selepas makan
Infant sehingga 1 tahun ibu yang breastfeeding digalakkan ambil 1 sachet setiap hari.

Serbuk Nutriferon boleh ditelan begitu sahaja atau bancuh dengan air masak yang tidak panas.

-
Multi-vitamin yang kedua ialah Vita-lea for Children 


1. Vita-Lea® for Children dihasilkan dengan rangkaian 18 vitamin dan mineral yang komprehensif.

2. Setiap hidangan menyediakan 100% Nilai Harian kesemua lapan vitamin B, serta vitamin C, D dan E, yang memainkan peranan penting untuk menyokong tubuh yang sihat.

3. Tanpa tambahan pengawet, pemanis atau perasa tiruan, dan ia dimaniskan secara semula jadi menggunakan xylitol yang tidak menggalakkan kerosakan gigi.

4. Bebas gluten dan berperisa anggur lazat yang pasti digemari oleh si manja.

Setiap Tablet (1490 mg) mengandungi: 
Vitamin A, Vitamin C, Vitamin D, Vitamin E, Tiamin, Riboflavin, Niasinamida, Vitamin B6, Folat, Vitamin B12, Biotin, Asid Pantotenik, Kalsium ,Zat Besi, Iodin, Magnesium, Zink, Tembaga,

-
Seterusnya Mealshake juga sesuai untuk Boost imun sistem 


1. Sumber yang baik bagi serat dan protein. Protein membantu membina dan memperbaiki tisu badan. Ia adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan, membekalkan asid amino yang diperlukan untuk penghasilan protein.

2. Kaya dengan kalsium dan zink. Kalsium membantu membina tulang dan gigi yang kuat. Zink memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan.

Last sekali -  Jika parents risau sanitizer yang ada dipasaran mengandungi bahan kimia seperti SLS & Paraben , shaklee menyediakan multi-purpose Basic H Organis Super Cleaning Concentrate 



Tahukah Anda?
  • Kebanyakan pencuci serba guna mengandungi toksin yang boleh disedut atau diserap melalui kulit.
  • Pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormon.
  • Pelarut organik seperti butyl cellosolve merupakan toksin saraf dan boleh merengsakan hidung.
  • Morpholine, sejenis toksin berbahaya, boleh mengakibatkan kerosakan hati atau buah pinggang.
  • Pencuci kaca mengandungi ammonia, sejenis racun yang boleh merengsakan kulit, mata dan sistem pernafasan.
Basic H2 Tidak Mengandungi Bahan-Bahan Ini Mahupun Bahan Berbahaya Yang LainKeunikan Shaklee
Selamat
  • Tidak toksik
  • Tiada gas beracun
  • Tiada bahan kimia berbahaya
  • Tanpa pewangi
  • Lembut pada tangan anda
  • pH seimbang
  • Tanpa klorin
Mesra Alam
  • Rumusan semula jadi daripada sumber yang mapan (diekstrak daripada jagung dan kelapa)
  • Mudah biorosot
  • Tanpa fosfat
  • Bungkusan yang boleh dikitar semula
  • Tanpa bahan pewarna
  • Selamat untuk sistem septik dan pembetungan
3. Jika anak-anak anda tekena HFMD , jangan risau anda boleh ja bagi anak2 anda Multi-vitamin shaklee seperti diatas iaitu Nutriferon | Vita-lea for Children | Mealshake serta pastikan anak anda kerap basuh tangan ataupun mandi dengan BasicH 

Herbal Blend® Multi-Purpose Cream
  • Krim yang melegakan dan diuji secara klinikal ini berkesan untuk melembutkan kulit anda, termasuk kulit yang kasar dan keras pada lutut, siku dan kaki
  • Dengan kesejukan mentol dan tidak melekit
  • Dirumus daripada ekstrak tulen herba semula jadi yang sungguh menyegarkan termasuk sej, horse chestnut, yarrow dan rosemary


HB cream ini tidak pedih dan sesuai semua jenis kulit , seperti HFMD kecuali mulut sapu dikeseluruhan tapak tangan , kaki dan badan yang terkena. Mengikut testimoni customer / prospek HBC ini sangat berkesan dan membantu luka cepat kering dan sembuh .




Nasihat saya , jika berlaku tanda-tanda segeralah berjumpa dengan doktor pakar dan amalkan HFMD Treatment and Prevention Tips by lysa houseoflysa.blogspot.com

Pengedar Sah Shaklee Anda.
 Mentoring | Sponsoring | Servicing 
Cod | Kiriman Bus | Post Laju.

ORDER SINI


. . . . . . . . . . .
Lysa - 011.5166.0108.



You Might Also Like

0 comments

Blog Achieved