Pengalaman Hilangkan Gegata dengan Cepat dan Berkesan

Tuesday, July 10, 2018



Gegata / Urticaria


Bertemu kita kembali di entri kali ini. Topik yang sangat hangat dibicarakan dilaman sosial Facebook sekarang sejak lysa share gambar dimana seorang gadis ini mengeluh akibat asik diserang gegata, anda lihat sendiri kedua-dua kaki gadis tersebut (Geli dan ngerikan)








Dalam bahasa medic Gegata juga dikenali sebagai Urticaria dimana ianya diyakini disebabkan oleh virus dalam salur darah , juga dipercayai terkena bisa seekor ulat bulu yang berwarna kuning.

Cerita mengenai bisa ulat bulu ini , lysa sendiri ada pengalaman terkena bisa ulat bulu dan memang kesan bisa itu boleh timbulan gegata dan membengkak sehingga ke seluruh badan , mata pun bengkak haha ! seriously i tell you gatal gegata ini hanya Tuhan yang tahu , makin digaru makin bertambah lah benjolan timbul (meremang bulu roma)

Pengalaman lysa dulu waktu kerap terkena gegata doktor akan bagi ubat antihistamin untuk mencegah keadaan sama berulang

Pakar Dermatologi Hospital Serdang dan Universiti Putra Malaysia, Dr Kartini Farah Rahim, berkata urticaria atau nama tempatan dipanggil gegata adalah penyakit yang boleh memberikan kesan yang teruk kerana sangat gatal, perit dan ruam membengkak. Ruam yang timbul pada kulit sehingga ada pesakit tertekan serta ingin menamatkan riwayatnya.

"Sesetengah pesakit mengalami tekanan susulan kos rawatan yang tinggi untuk membeli ubat makan antihistamin generasi tinggi dan suntikan Omalizumab," katanya.



Apabila ia aktif, sel ini akan terangsang dan merembeskan histamin serta pelbagai lagi bahan penghantaran sel seperti 'platelet activating factor' yang menyebabkan ruam tebal, gatal dan merah timbul pada kulit.
"Terdapat dua jenis gegata iaitu akut yang menyerang kurang daripada enam minggu dan akan hilang dengan sendiri dalam tempoh beberapa hari saja.
"Gegata kronik pula boleh berlaku dalam tempoh berpanjangan melebihi enam minggu disebabkan reaksi spontan tanpa pencetus atau disebabkan oleh alahan seperti cuaca dan pencetus lain seperti minyak wangi, makanan, ubat termasuk ubat tradisional," katanya.
RAWATAN:
  • Mengenal pasti pencetus dan mengelaknya.
  • Mengambil ubat makan antihistamin (bukan jenis mengantuk) seperti Loratadine, Cetirizine, Desloratadine, Levocetirizine dan Fexofenadine. (boleh bertahan lebih lama berbanding ubat jenis mengantuk).
  • Makan antihistamin jenis mengantuk seperti chlorpheniramine sekiranya gatal mengganggu tidur (mengantuk boleh berterusan selama 12 jam).
  • Dilarang mengendalikan mesin atau membawa kenderaan sekiranya makan ubat mengantuk.
Kanak-kanak berumur di bawah dua tahun yang mengalami gegata;
  • Berjumpa doktor kanak-kanak (paediatrik) sebelum mengambil ubat antihistamin.
Nota:
  • Sekiranya penggunaan antihistamin sehingga empat tablet sehari tidak berkesan:
  • Rawatan lain seperti ubat montelukast dan ubat suntikan omalizumab (kos sangat tinggi).
  • Ubat makan atau suntikan steroid untuk jangka masa pendek bagi kes yang teruk (bengkak bibir, kelopak mata, sesak nafas).
Ok semua info ini lysa harap kita semua dapat manfaatkan dan hadam untuk pengetahuan asa untuk masa-masa akan datang . Walaubagimana pun ada sahaja keluhan orang ramai ubat hospital pula tidak sesuai untuk langkah awal tidak salah kita bawa 1 tube herbal blend cream shaklee ini berjumpa doktor pakar kulit

Pengalaman Lysa sepanjang menggunakan Herbal Blend ini memang gegata agak sukar sekali timbul secara berterusan , maksudnya bagi yang sering terkena gegata ini macam lysa kita mesti boleh agak jika timbul benjolan gatal di celah2 anggota badan apabila berpeluh atau terkena habuk kotor , biasanya kalau rasa gatal yang amat gatal sekali elakkan lah garu sebab semakin kita garu bahagian benjolan merah , benjolan itu makin besar dan boleh merebak ke seluruh tubuh

Bayangkan sebelum kenal shaklee fuhh nangis menahan gatal , nak ke hospital pula 1 hal bukan dekat2 dan kadang sudah sampai hospital atau klinik terpaksa pula tunggu setegah jam atau berjam2

Now sudah ada Herbal Blend Cream , rasa gatal dan timbul benjolan merah macam bekas gigitan nyamuk cepat-cepatlah sapu herbal blend cream .. seriously kurang dari 30minit gatal akan hilang dan gegata tidak akan jadi tumbuh however pastikan tetap minta rawatan doktor sebaik-baiknya 

Bagi kulit yang memang gegata tu sudah merebak , pegalaman lysa sendiri take time juga dan kena kerap sapu 

Caranya :
1. Bersihkan bahagian kulit terlebih dahulu dengan air bersih atau sebaik-baiknya air suam dan keringkan dengan Towel atau kain bersih.

2. Sapukan dengan menggunakan Cotton bud atau Kapas muka (avoid kedua belah jari mungkin tidak cukup bersih)


 3. Sapu rata dan keringkan sehingga Cream Putih betul2 meresap



Sebenarnya Herbal Blend Cream Shaklee ini bukan hanya digunakan untuk kurangkan gatal dan bengkak akibat gegata tapi juga serbaguna Ruam baby , Demam , kembung perut , Kulit Mereka , badan terlalu banyak angin boleh juga guna HBC ini sebagai pengganti minyak urut

1 Tube ini berharga RM37.50 tidak termasuk kos penghantaran.

sekiranya anda rasa ianya sangat membantu segeralah what'sapp lysa di 




CARA-CARA UNTUK BUAT PEMBELIAAN 

Hubungi saya untuk pertanyaan berkaitan produk shaklee , saya akan konsult anda sesuai dengan apa yang anda perlukan seperti solutionSet-Set kesihatan yang ada disediakan. Terdapat 4 Jenis Produk yang ada dalam shaklee antaranya : Vitamin Nutrisi , Homecare include water filter (Get Clean Water Pitcher) , Haircare dan Skincare.

Penghantaran (Cod) Sekitar kawasan Kudat , Kota Marudu ,Menggatal,Inanam,Kolombong dan Bandaran Kota Kinabalu. Manakala kiriman melalui pos seluruh Malaysia termasuk Sing'pore dan Brunei.

Hubungi saya 
Aelisah Ajun @ Lysa
Email : aelz.lysa@gmail.com
What'sapp/call/SMS : 01151660108
















You Might Also Like

0 comments

Blog Achieved